NRD Начало
Четвъртък, 31 Юли 2025
Начало Под прожектора Биография: Карл Орф
6469
Под прожектора

Биография: Карл Орф

Германският композитор и музикален педагог е най-известен с произведението си „Кармина Бурана” от 1937 г. Приживе Орф осъзнава важността на „Кармина Бурана” и дори моли издателя си да изхвърли по-ранните му творби като „предварителни експерименти на чирак”.  Произведението е написано по песни на латински, старофренски и немски език, събрани от монах от XIII век в бенедиктинския манастир в Бойерн (Beuern), Бавария.

| 10 Юли 2025, 08:30 ч.
Биография: Карл Орф
Биография: Карл Орф
Снимка © DFA

На 10 юли се навършват 130 години от рождението на Карл Орф.

Великотърновският художник Габриел Панев отбеляза 55-ия си рожден ден с голяма изложба, включваща

Честванията за 200-годишнината на Острова на музеите в Берлин започнаха с фестивален уикенд, съоб

Ингви Малмстийн ще има концерт в София на 10 август в Joy Station, съобщават орг

Изпълнителят на хита The Twist Чъби Чекър, поп звездата Синди Лопър и британският певец Джо Кокър

Анна Нетребко, прочутото руско сопрано, беше низвергната от много от водещите оп

Германският композитор и музикален педагог е най-известен с произведението си „Кармина Бурана” от 1937 г. Така наречената „сценична кантата“ е толкова популярна, че звучи в много спектакли и холивудски филми, а преди няколко дни Ози Озбърн се появи на сцената за прощалния си концерт именно на фона на драматичната мелодия.

Приживе Орф осъзнава важността на „Кармина Бурана” и дори моли издателя си да изхвърли по-ранните му творби като „предварителни експерименти на чирак”. 

Произведението е написано по песни на латински, старофренски и немски език, събрани от монах от XIII век в бенедиктинския манастир в Бойерн (Beuern), Бавария. Оттам и името му „Кармина Бурана”, което означава буквално „Песни от Бурана (Бойерн)“.

Песните възхваляват пиянството, разврата, любовта и пасторалния живот, използвайки семпли, но енергични ритми, както и песнопения, подходящи за средновековния им произход. През 1954 г. произведението печели наградата на музикалните критици в Ню Йорк.

Никое друго произведение на Орф не постига такава популярност. „Кармина Бурана“ очертава композиционния път, който Орф ще следва в останалите си произведения – музикални драми, съчетаващи музика, танц и текст.

Гръцка певица и френска група подгряват концерта на Ингви Малмстийн в София, съо

Русенският драматичен театър ще изнесе тази вечер спектакъла „Крал Лир“ по Уилям Шекс

Сградата на Райхстага в Берлин ще бъде осветена от прожектори следващия месец в чест на 30-годишн

„Хоризонт на залязваща епоха“ е заглавието на изложбата, която Мич Брезунек представя

„Радвам се, че имаме възможност отново да насочим внимание към изкуството на Стефан Гацев&l

„Никога не съм се интересувал от музиката като такава, а по-скоро от музиката като духовна дискусия“, казва Орф, който е син на мюнхенски офицер и започва да учи пиано, виолончело и орган още на 5-годишна възраст.

На 16 години той вече е композирал 50 песни, а по-късно споделя: „за мен музиката е неразделна част от театъра“.

В преподаването и музиката си той винаги иска да обедини звука, езика и движението. Методът на Орф за обучение на деца, озаглавен Das Schulwerk, се превръща в един от най-влиятелните методи за музикално образование.

Орф изследва по-примитивните, ритмични аспекти на музиката и дори изобретява перкусионни инструменти. Във фолклорния си примитивизъм той е повлиян от творбите на Стравински от 20-те години на миналия век. Интересът към примитивните елементи и повтарящите се мотиви и песнопения може да се усети и днес в минималистичната музика на композитори като Филип Глас.

За своите теми и техники Орф се обръща към бароковата опера и гръцката митология. През 1931 г. той е директор на мюнхенското Бахово дружество и поставя „Свети Лука пасион“ като музикална драма в южногермански простонароден стил.

През 1940 г. той аранжира митологичните драми на Монтеверди, а по-късно използва преводите на Хьолдерлин на Софокъл, за да създаде „Одисей” (1959) и „Антигона” (1949). Други сценични произведения, базирани на митологията, са „Прометей“ (1966) и „Триумфът на Афродита“ (1953).

В началото на 70-те години той завършва апокалиптичното произведение De Temporum fine comoedia (комедията „Краят на времето“), което преработва през 1980 г. за 85-ия си рожден ден. 

Критиците определят произведенията му като „скелетни, ритмични и примитивни“. Ханспетер Крелман пише в „Ню Гроув Дикшънъри”: „Полифония, разширена мелодична композиция и тематично развитие се срещат рядко; вместо това се използват най-основните средства, за да се създадат ефекти на дива разпуснатост или мистерия”.

„Всъщност по-големият принос на Орф е към музикалното образование на децата“, коментира „Ню Йорк Таймс“.

Методът на Орф, заедно с метода на Кодай, кръстен на своя създател Золтан Кодай, се превръща в доминиращ метод на преподаване в Европа. Методът съчетава, подобно на музиката на Орф, ритмично изследване с прости песнопения, гимнастика и танц.

През 1924 г. композиторът основава „Гюнтершуле“ заедно с Дороте Гюнтер, за да преподава по този метод. В началото на 30-те години той написва влиятелното петтомно изследване Das Schulwerk заедно с един от учениците си. То е преведено на английски език като Music for Children („Музика за деца“) през 50-те години и е публикувано на японски, гръцки и португалски език.

Втората световна война прекъсва преподавателската дейност на Орф, но той продължава да композира.

През 1948 г. Орф е поканен да напише музика за деца за Баварското радио и адаптира училищната си програма за медията, включвайки деца в ритмични игри и мелодични упражнения. През 1950-60 г. Орф води майсторски класове по композиция в Мюнхенската висша музикална академия, а през 1961 г. става директор на Института „Орф“ в Академията за музика и драматично изкуство „Моцартеум“ в Залцбург, Австрия. Той е почетен доктор на университетите в Тюбинген и Мюнхен.

Сдържан по отношение на публичността, Орф веднъж отговаря на молбата за биографична справка с краткото „Карл Орф, роден на 10 юли през 1895 г. в Мюнхен, все още живее там“.

„Животът не може да бъде написан, докато не е приключил. Всичко друго е измама и самозаблуда“, смята Орф, който умира от рак на 29 март 1982 г. в клиника в Мюнхен.

Композиторът има четири брака и една дъщеря – Годела, която умира през 2013-а на 92-годишна възраст.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Класика, поп и джаз са в музикалната програма на „Аполония“
Хилда Казасян, Васил Петров, "Керана и космонавтите", Михаела Филева и Дара са сред изпълнителите, които ще излязат на сцената на Амфитеатъра в Созопол тази година в рамките на пра ...
Отбелязват 90-годишнината от откриването на мавзолея на крал Владислав с безплатни музейни турове
Парк-музеят на бойната дружба „Владислав Варненчик“ ще отбележи 90-годишнината от откриването на мавзолея на полско-унгарския крал Владислав Трети във Варна, съобщават ...
Дрейк отмени концерт във Великобритания
Концертът на рапъра Дрейк в Манчестър беше отменен поради "непредвидени" проблеми при пътуването, предаде ДПА. Канадският музикант трябваше да излезе на сцената в Co-Op Live Arena ...
Филмите за супергерои разпалват съперничество между почитателите на комиксите на студиата "Марвел" и "Ди Си"
Почитателите на комиксите се радват на последния сблъсък между "Марвел" и "Ди Си", тъй като супергеройските им филми "Фантастичната четворка: Първи стъпки" и "Супермен" се борят за ...
Млади и утвърдени музиканти се изявиха в първото издание на Guitar Green Fest
Млади и утвърдени музиканти се изявиха в първото издание на Guitar Green Fest в Тетевен, съобщават от общинската администрация.  На сцената на централния площад „Сава М ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Американският режисьор Джулиан Шнабел ще получи почетна награда на кинофестивала във Венеция
Американският режисьор Джулиан Шнабел ще получи почетна награда на тазгодишния кинофестивал във Венеция, предаде Ройтерс, като цитира организаторите. Сред неговите филми са биограф ...
„Аладин“, „Риголето“ и галавечер с италианския тенор Уго Таркуини представя 16-ото издание на „Банско опера фест“
За шестнадесета година в края на август централният площад на Банско ще бъде сцена за популярни класически произведения в рамките на тазгодишното издание на „Банско опера фес ...
Георги Дюлгеров: „Бургас и морето“ претърпя метаморфози през годините, но остава от малкото сцени за нова българска музика
Един от изпълнителите с дългогодишно присъствие на бургаската сцена Георги Дюлгеров си тръгна тази година с първа награда на журито от Националния песенен конкурс „Бургас и м ...
Френският мюзикъл „Дон Жуан“ гостува у нас
Френският мюзикъл „Дон Жуан“ гостува в зала 1 на НДК с пет представления от 28 до 31 януари 2026 г., съобщават организаторите от Spectacolis. Музиката и либретото са н ...
Агнешка Холанд и Майк Дауни са сред гостите на международният форум BOB тази година
Агнешка Холанд и Майк Дауни са сред гостите на второто издание на международния форум BOB (Based-On-Books), съобщават организаторите. Събитието е на 25 октомври в рамките на кино- ...
Тикер в 05:00 ч.
Американският режисьор Джулиан Шнабел ще получи почетна награда на тазгодишния к ...
Начало Под прожектора
6469
Под прожектора

Биография: Карл Орф

Германският композитор и музикален педагог е най-известен с произведението си „Кармина Бурана” от 1937 г. Приживе Орф осъзнава важността на „Кармина Бурана” и дори моли издателя си да изхвърли по-ранните му творби като „предварителни експерименти на чирак”.  Произведението е написано по песни на латински, старофренски и немски език, събрани от монах от XIII век в бенедиктинския манастир в Бойерн (Beuern), Бавария.

| 10 Юли 2025, 08:30 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография: Карл Орф
Биография: Карл Орф
Снимка © DFA

На 10 юли се навършват 130 години от рождението на Карл Орф.

Германският композитор и музикален педагог е най-известен с произведението си „Кармина Бурана” от 1937 г. Така наречената „сценична кантата“ е толкова популярна, че звучи в много спектакли и холивудски филми, а преди няколко дни Ози Озбърн се появи на сцената за прощалния си концерт именно на фона на драматичната мелодия.

Приживе Орф осъзнава важността на „Кармина Бурана” и дори моли издателя си да изхвърли по-ранните му творби като „предварителни експерименти на чирак”. 

Произведението е написано по песни на латински, старофренски и немски език, събрани от монах от XIII век в бенедиктинския манастир в Бойерн (Beuern), Бавария. Оттам и името му „Кармина Бурана”, което означава буквално „Песни от Бурана (Бойерн)“.

Песните възхваляват пиянството, разврата, любовта и пасторалния живот, използвайки семпли, но енергични ритми, както и песнопения, подходящи за средновековния им произход. През 1954 г. произведението печели наградата на музикалните критици в Ню Йорк.

Никое друго произведение на Орф не постига такава популярност. „Кармина Бурана“ очертава композиционния път, който Орф ще следва в останалите си произведения – музикални драми, съчетаващи музика, танц и текст.

„Никога не съм се интересувал от музиката като такава, а по-скоро от музиката като духовна дискусия“, казва Орф, който е син на мюнхенски офицер и започва да учи пиано, виолончело и орган още на 5-годишна възраст.

На 16 години той вече е композирал 50 песни, а по-късно споделя: „за мен музиката е неразделна част от театъра“.

В преподаването и музиката си той винаги иска да обедини звука, езика и движението. Методът на Орф за обучение на деца, озаглавен Das Schulwerk, се превръща в един от най-влиятелните методи за музикално образование.

Орф изследва по-примитивните, ритмични аспекти на музиката и дори изобретява перкусионни инструменти. Във фолклорния си примитивизъм той е повлиян от творбите на Стравински от 20-те години на миналия век. Интересът към примитивните елементи и повтарящите се мотиви и песнопения може да се усети и днес в минималистичната музика на композитори като Филип Глас.

За своите теми и техники Орф се обръща към бароковата опера и гръцката митология. През 1931 г. той е директор на мюнхенското Бахово дружество и поставя „Свети Лука пасион“ като музикална драма в южногермански простонароден стил.

През 1940 г. той аранжира митологичните драми на Монтеверди, а по-късно използва преводите на Хьолдерлин на Софокъл, за да създаде „Одисей” (1959) и „Антигона” (1949). Други сценични произведения, базирани на митологията, са „Прометей“ (1966) и „Триумфът на Афродита“ (1953).

В началото на 70-те години той завършва апокалиптичното произведение De Temporum fine comoedia (комедията „Краят на времето“), което преработва през 1980 г. за 85-ия си рожден ден. 

Критиците определят произведенията му като „скелетни, ритмични и примитивни“. Ханспетер Крелман пише в „Ню Гроув Дикшънъри”: „Полифония, разширена мелодична композиция и тематично развитие се срещат рядко; вместо това се използват най-основните средства, за да се създадат ефекти на дива разпуснатост или мистерия”.

„Всъщност по-големият принос на Орф е към музикалното образование на децата“, коментира „Ню Йорк Таймс“.

Методът на Орф, заедно с метода на Кодай, кръстен на своя създател Золтан Кодай, се превръща в доминиращ метод на преподаване в Европа. Методът съчетава, подобно на музиката на Орф, ритмично изследване с прости песнопения, гимнастика и танц.

През 1924 г. композиторът основава „Гюнтершуле“ заедно с Дороте Гюнтер, за да преподава по този метод. В началото на 30-те години той написва влиятелното петтомно изследване Das Schulwerk заедно с един от учениците си. То е преведено на английски език като Music for Children („Музика за деца“) през 50-те години и е публикувано на японски, гръцки и португалски език.

Втората световна война прекъсва преподавателската дейност на Орф, но той продължава да композира.

През 1948 г. Орф е поканен да напише музика за деца за Баварското радио и адаптира училищната си програма за медията, включвайки деца в ритмични игри и мелодични упражнения. През 1950-60 г. Орф води майсторски класове по композиция в Мюнхенската висша музикална академия, а през 1961 г. става директор на Института „Орф“ в Академията за музика и драматично изкуство „Моцартеум“ в Залцбург, Австрия. Той е почетен доктор на университетите в Тюбинген и Мюнхен.

Сдържан по отношение на публичността, Орф веднъж отговаря на молбата за биографична справка с краткото „Карл Орф, роден на 10 юли през 1895 г. в Мюнхен, все още живее там“.

„Животът не може да бъде написан, докато не е приключил. Всичко друго е измама и самозаблуда“, смята Орф, който умира от рак на 29 март 1982 г. в клиника в Мюнхен.

Композиторът има четири брака и една дъщеря – Годела, която умира през 2013-а на 92-годишна възраст.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Класика, поп и джаз са в музикалната програма на „Аполония“
Отбелязват 90-годишнината от откриването на мавзолея на крал Владислав с безплатни музейни турове
Дрейк отмени концерт във Великобритания
Филмите за супергерои разпалват съперничество между почитателите на комиксите на студиата "Марвел" и "Ди Си"
Млади и утвърдени музиканти се изявиха в първото издание на Guitar Green Fest
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Американският режисьор Джулиан Шнабел ще получи почетна награда на кинофестивала във Венеция
Творчески отражения
„Аладин“, „Риголето“ и галавечер с италианския тенор Уго Таркуини представя 16-ото издание на „Банско опера фест“
Калейдоскоп
Георги Дюлгеров: „Бургас и морето“ претърпя метаморфози през годините, но остава от малкото сцени за нова българска музика
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.